Educazione:Lingue

A lingua Gagauz è i so dialetti

Dapoi u 1990, in u sudu di Moldova, ufficialmente dichjaru a so indipendenza Gagauzia. Sta furmazioni territuriale autonoma, chì hè stata fatta in forma à u principiu di u XIX seculu. In corsu cù u russu è u moldaviu, hè attivamente utilizatu in cumunicazione è scritta lingua Gagauz. Fighjemu infurmatu cù e so funzioni, storia è dialetti.

Gruppu di lingua

A lingua Gagauz hè di u gruppu di lingua turca. Sicondu e so pruprietà grammatica, hè simili à i dialetti azziuni è turcomani. Ma a maiò parte di i intersezzione cù linguisti truvati cù a lingua turca. Tipulamente, a lingua Gagauz hè di u sottugruppu Oguz, ma l'influenza di l'altri sistemi hè grande. In particulare, da u russo, lu búlgaro è u balcanu-rumanicu.

Sicondu studienti linguistichi, parlanu nativu sò in generale Gagauz, o persone chì anu aghjustatu di Gagauz o residenu in u vicinatu.

Storia

Per capisce l'urìgine di a lingua, hè bisognu di acquistà cù a storia di u so trasportu. In quantu à u distante passat di i Gagauziani, hè più vague. Stòrici sò trè ipotesi di l'urìgine di questu populu. U primu suggerisce chì anu oratu da l'assimilazzioni di Oghuz, Pechenegs e Kumans. Sicondu a seconda hipòtesis, l'antenati di u Gagauz sò i Turchi Seljuki, chì in u 18 e seculu si mischjianu cù u Polovtsi è furmò l'Oguz. È, finarmenti, sicondu una altra versione, i Gagauz sò i discendenti di i pruki-buzzichi Turkii chì si sò mudghjenu in i Balcani da u Volga in u 7u seculu, è in u seculu IX aduttatu u Cristianesimu.

Tutte e trè ipotesi ùn anu micca justificazioni linguisticali chjaru. L'evidenza indirecta ponu solu fonti ettoggichi è folklori. Cusì, per esempiu, i contatti di fata è incontestabili in a lingua Gagauz, secondu a so cumpagnia è a cumpusizioni, resonate cù i travaglii antichi chì hà righjuntu da i citadini di e turchi tudischi.

Distribuzione geografica

U numaru di persone parlendu a lingua Gagauz hè più di 150 mila persone. Hè distribuitu principarmenti in Moldavia (ATU Gagauzia) è a regione Odessa (ucraina). Inoltre, u sistema hè trovi in spazii picculi in certi rigioni di u Kazakistan è l'U Uzbekistan.

In u 2004, un censu di pupulazione hè stata cunversata in Moldavia. Sicondu i so risultati, diventava chjaru chì i Gagauziani eranu solu quattru centu percentu di a cumpusizioni tutale. Questa circa 120 mila persone. Da questi, circa circa mila persone sanu specificatu in Gagauzia, u restu si stabbileru in altri regioni di Moldavia.

Quattru volte menu, sicondu u censimentu in u 2001, Ghjuvanni viaghja in a regione Odessa. Questu hè solu un percentu di a pupulazione. Di sicuru, a sicura di a lingua Gagauz hè assai più bassa. Inoltre, li Gagauziani si sò in spessu utilizanu lingua russa o ucraina per una cunvivenzi còmula cù representanti di l'altri naziunalità.

Dialetti

In ogni lingua, ci hè un fenomenu cum'è dialettu (o dialettu). Questu hè un tipu di lingua cum'è un mezzu di cumunicazione trà e persone, per via di u territoriu di a so residenza. A lingua Gagauz hà duie dialetti: Chadyrlung-Comrat (o centru) è Vulcanesti (o meridionale). U primu territorially unite dui distritti di Gagauzia: Ceadir-Lunga è Comrat. In questu dialettu anu influutu a influenza di e lingue moldava è russa. In quantu à u dialettu miridiunali, hè definitu da linguisti cumu vicinu à a lingua nativa Gagauz.

Hè chjamatu ancu chì i Gagauziani viranu nantu à a penisula balcanica incù i so gajali relatati. A reciprochita di i povani hà datu un dialettu assai più grande è più diversu, chì hè oghje in u prucessu di ricerca di i linguisti. Frà tutti quessi sunnu dialetti bulgara, macedonia, turca e autri dialetti.

L'influenza di la lingua turca

L'influenza di a lingua turca meritava una attenzione particulari. Dopu tuttu, i linguisti truvanu assai similitudi in a pronuncia è a cumuzzioni lexica di i dui lingui. U "contactu" intensivu di a lingua Gagauz cun locu littirariu littirariu vinni in l'annu 90 di l'ultimu seculu in i media è u rinfurzà i ligami ecunomichi è turisti trà Gagauzia è Turchia.

Semu devi esse nutatu chì u turzismu, in ogni modu, cum'è u Rusisimu, pridendu in u discursu di Gagauz (ufficiale).

Scrittura

Finu à u XIX sèculu l'omi Gagauz ùn avianu micca una lingua scritta nativa. Solu in u 1957 nantu à a basa di l'alfabetu ciriliu l'alfabbetu Gagauz era creatu. In u 1993, in Moldova, hè statu dicisu di traduce l'scrittura di i Gagauziani in scrittore latinu. In questu casu, l'alfabetu hè stata mudernizatu sicondu u patru turcu: aghjùbbuli A, E, T cun una designazioni caracteristica per a pronuncia. Tuttavia, malgradu a tali riforma, l'alfabetu circhliziu Gagauzian era ancu usatu in a pubbica di u libru di u 2012.

A situazione cuntruversa resta à questu ghjornu. Per esempiu, u ghjurnale Gagauz Hakikatan Sesi hè in istampa stampata simultaneamente in latinu è cirilià. Ùn cuntene micca solu e culleghji di a so nova, ma dinò di storie, esami, poema in a lingua Gagauz. Tuttu chistu hè fattu per priservà a lingua è trasfiriu à i discendenti.

Fonetica

L'influenza di e lingue vicinu à u Gagauzian hè particularmente affittu chjarattu in a so cumpunizioni fonetica. Cusì, i tratta di i Balcani manifestonu in l'apparizione di un sonu caracteristicu [a] cun u sonu "e". Ma, a versioni di lingua moldava è búlgara, in Gagauz, a sinharmonicita hè sempre cunservata (questa hè a "appartenza" è a "apertura" di u sonu).

In a lingua Gagauz, vucali doppia vultate à a fine di verbi infinitives (per esempiu, diamanti - piglià). Questi cumminzioni eranu i risultatu d'assimilazzioni di u sonu finali "k" (compari cù a gira: diamante - piglià).

Cun sonne cunsunanti, ci hè ancu una influenza stranera. In a lingua Gagauz, cumminzioni cum'è "bl", "br", "kr", "tr", "sl" si apparevanu, a intonazione di sulluvazioni cambiò, hà parechje mudellu cù lingue vicinu.

Vocabolario

A prussimità di i Gagauz è e lingue turchi sò cundiziunati no sulu da a proximità territuriale di i so trasportatori in u passatu, ma ancu per altre razze storica. L'urganizatori di riformi di a lingua turca era Mustafa Ataturk. Ellu cercò per pulisce u sistema di Arabisms è persiste. Per fà questu, aghju da turnà à a lingua Gagauz, perchè era u più liberu di i prublemi in comparsa cù u turcu Ottumanu. Cusì, u dialettu Gagauzian addivintau la basa ideali, u core per a lingua turca moderna.

In ogni casu, ùn deve micca stimastru u sistema chì Gagauzian ripresentanti. E parolle, per esempiu, stati scientifichi, ufficiale è di business vinniru da latinu, rumanu, turcu. À quell'altra ora, cum'è l'annunziate, l'influenza più putenti hè esercitata da i sistema eslavu.

Gagauz - Persone Ortodoxu. E, sicuru, l'esfera spirituale hè ancu traduzzione in a lingua Gagauz. U dizziunariu religiante t'hà parechji intersezzione cù u grecu è l'arabu.

Lu vocabulariu di i Gagauziani hè strufitu cù l'aiutu di risorse internu è esternu. A maiò parte di i trasportatori sò rapprisentati da i bilingue Ruso-Gagauz, chì ancu parlanu altri lingue (Moldovan, ucrainu, Bulgaru, Rumeno).

I fatti interessanti

  • In u 2010, l'Organizazione Unesco cumpresi u "Atlas di Lingue Lingue di u Mondu". Sicondu a previsione di l'autoru, à a fine di u seculu mità di l'usata oghje sparanu in u pianeta. A lingua Gagauz cagiunhe ancu in questa lista "negra". Questu hè duvuta solu à l'enternetazioni di sistemi linguistica, ma ancu à u numeru numaru di parlanti. Inoltre, hè impurtante piglià in cuntattu i funtzioni di età. Sì i rapprisentanti di a generazioni maiò è i so figlioli si ricordanu è capiscenu a so lingua nativa, allura i figlioli ùn sò più.
  • Per a priservà a so lingua nativa, i Gagauziani rimettini a publicazione, emissi un diccionario Ruso-Gagauz in forma stampata è elettronica. Un prugramma simule affruntò a sfera educazione. U studiu oblicu in i qualifici suprani incù un esami in a lingua Gagauz.
  • In più, in u 2012, l'Unione di Gagauziani era urganizatu. U so propiu hè di unificà i rappresentanti di u populu è per assicurà a sicurezza in ogni aspettu di a vita. Questu hè ancu in questione culturale è linguistica. À u marcu di l'attestazioni di pupulazioni, reune di scrittori è poeta scritte in a lingua Gagauz, music concerts, video clips are registered.

  • Malgradu tutti l'sforzi di i persuniani nativu per conserve a lingua nativa Gagauz, ùn hè micca traduttore in u sistema di Google populari. E ogni cambiamentu in questa mena ùn sò micca spettuti.
  • Gagauzes participonu trè volte in "Turcicu Visione" (analoggiu di "Eurovision"). A postu più altu, chì occupava u paese, - 10 postu. Hè in u 2015, Valentin Ormangi, realizava a canzona "Amore à mè, amà" in u turcu. L'annu prima, Maria Topal hà realizatu. A canzona in a lingua Gagauz "Chianci" hà purtatu solu 16 u postu.
  • A lingua Balkan-Gagauz hè oghji ghjuridificu per a ghjesgia di a penisula balcanica. Ancu chjamati gagauziani, ma in a realtà sò diverse pòpuli, anche si appartenenu à a ramu turcicu. Ancu, i Ghajals professanu l'Islam di u tipu sunita. A so lingua compone di ottu dialetti, chì sò sempri pocu cumpresu. U numaru di parlanti à u principiu di u seculu passatu solu era supranu 15 mil persone.

Similar articles

 

 

 

 

Trending Now

 

 

 

 

Newest

Copyright © 2018 co.unansea.com. Theme powered by WordPress.