Educazione:Lingue

Lingua catalana - caratteristiche caratteristiche. Hè parlatu Catalanu

A lingua catalana appartene à u subgruppu Oxitano-Romance di a famiglia Indoeuropee. Hè state in u Principatu d'Andorra. U numaru tutale di persone parlendu u catalanu hè di circa 11 miliuni. A maiò parte di sta lingua pò esse intesa à u territoriu di e cumunità autònumi di l'Spagna (Balearic e Valencia), l'Italia (a cità di l'Alghero, chì si trova in l'isula di Sardegna) è in Francia (Pirenei orientali).

L'infurmazioni generale è a so descrizzione

In u XVIII seculu, u parramentu catalanu hà avutu parechji nomi per u fattu chì era utilizzatu in e diverse territorii. À questu ghjornu, ci sò ancu dui termini chì denote din lingua, catalanu-valencianu-baleari (usatu principarmenti in a literatura scientifica) è valencianu. L'ultima opra hè utilizata solu da i pòpuli chì vive in a cumunità autònuma di Valencia (parte di l'Spagna). Ci hè ancu un nome raru "Mallorquin", chì hè utilatu in casuali senza funziunale (Balearic Islands, Regnu di Mallorca).

U catalanu si face un oghje sittu postu in u gruppu Romane in quantu à u numeru di parlanti (almenu 11,6 miliuni di pirsuni). Hè stante di u spagnolu, italiano, francese, portughese è rumanu. A lingua catalana hè nantu à u 14 di u locu in a Unione Europea per a purità di l'usi in u parlà di u ghjornu.

Per scrivite, l'script scriptu adattatu s'utilice: per esempiu, e lettere -ny-, -l ∙ l', -ig, chì ùn sò micca truvati in nuddu altru. I caratteristiche carattìstici di a lingua, ligata à a fonetica è a grammatica, sò u numicu di vucali vocali (in u gruppu Rumanu, ci sò sette, in catalanu - ottu) è in l'usu di articuli speciali davanti à i nomi.

In ghjennaghju di u 2009, un recordu hè stituitu per u monologu più longu in u mondu (124 ora di discursu cuntinuu). A maiò parte di era pronta in Catalan. L'autore di u recordu era Perpignan Lewis Coulett.

Histoire d'origine è sviluppu

Hè cresce chì a lingua catalana cumincià à furmarià in u X centru distanti, perchè i munumenti più antichi utilizendu u dialettu di "Sermoni di l'Organu", chì si truvaru prima, data di u seculu. Si surgìu nantu à a basa di u latinu pupulari in a parti nord di a Peninsula Iberica. Duranti u tardu di u Medievu, u catalanu hè cunsideratu prestige è era spessu usatu in literatura (poeta preferite à scrive in Occitan), filosofia è ancu a scienza.

Dopu à u XIII seculu, u dialettu a furmà a so pusizioni per a divintà una lingua indipendente. À quellu tempu, Ramon Lull cù l'usu di u catalanu hà travagliatu nantu à tematichi tematichi, filusòfichi è artistii. Una vera età d'oru per a lingua era u XV sèculu. U maestru più ingannatu è brillanti, chì era unu di i primi d'utilizà sta lingua in poesia, hè statu Ausias Mark. A primacitati in prosa, di sicuru, pertenece à i rumanzi "Tirrant White" è "Curial and Guelph", chì l'autore hè Joanot Martorell.

A principiu di u XIX seculu, a lingua Catalana perdiu a so grandezza antica. U mutivu di questa era l'elite suciale è pulitica, chì cuminciò à attivà à u Castellu (l'anticu nomu di Spagnolu). Grazie à e persone simple è u cleru, chì seguitanu à utilizà u catalanu in a vita di u ghjornu, a lingua ùn hè micca diventata morta.

Dopu a Guerra Civile di u 1936-1939. A vittoria di Franco si hè statu pruibitu l'usu di u dialettu in parola coloquiale è scritta. In a Spagna à quellu tempu avianu ancu una liggi sicondu chì una persona chì utilizava u catalanu hè statu sughjettu à punenti criminali. L'emergenza di demucrazia in u paese porta a l'autonumenizazione di certe locali, risultatu in a lingua un'anzu novu ricevutu l'statu di statu.

Ortografia

U scrittore catalanu si usa l'alfabbetu latinu cun tradizione diacrítica. Frà e funzioni di questa ortografia hè a seguita:

  • L'usu di un intermeduariu trà l'letterata dumannata l: intel • ligent - clever;
  • Aduprate a cumminazzioni -ig-, chì denota u sonu [ʧ] in parolle cum'è maig, faig, etc.
  • U utilizazione di a lettera t, chì denota a consonantazione allargata allevata tl, tll, tn è tm: semana - una settima, billet - ticket;
  • Combinazioni tz, ts, tj, tg sò usati per denota un affricate.

Caratteristiche caratteristiche di vucali

Una di e caratteristiche di stu tipu di sonu hè a scumparsa di vucali à a fine di i paroli d'urìggini origine à l'altru -a. Sta funziona prima di tutti distingui u catalanu da e lingue di i sottupruppi italiani-romani è iberica iberica. I lingui di sti suntubbiate priservanu tutte e vucali finali. U catalanu è l'occitanu anu parechje parechji parolle monofiluli è parechji diptongi. A diferenza tra u dui lingui citadini esse a reducione di a diphthong AU à u sonu aperta O.

U catalanu hè diffirenti da l'spagnolu cunservatu a apertura di vucali short percussion d'origine originale Ŏ è . A cumminazzioni di e lettere -Accu in u centru di e parolle si sottuponghje una reducione è vai per -ET. Sta funzione hè cumuni à u catalanu è e lingue di u gruppu Romance occidentale (u dialettu occitanu è Langedok).

Carattaristichi di consonants

Stu tipu di sonu hè carattarizatu da a transizzioni di i sordi -T, -C, -P à a voce -d-, -g-, -b. Sta funzione unisce u catalanu cù a subfamilia Romanescu uccidintali. Cù u gruppu Gallo-Romance, sta lingua hè relatata à a prisirvazioni di i sianu iniziali FL, PL, CL, a sustituzione di e cunsunanti sali cun i parolle esse dichjati, se a parola sussegera cumencia cun una cunsunanti o una vucali. U prucessu di fallu fora di l'intervocal -N, chì s'assumiglia latinu vulgari è a stunning of the final consonant di sonu unisce u catalanu cù u dialettu occitanu è langedian.

  • Cunsiderate e funzioni originali chì ùn sò micca esse in e lingue di u gruppu Romane:
  • A consonant latina -D diventa u sonu -u;
  • A fine -TIS vai in -u (solu per a seconda persona plural);
  • Una cumminazzioni di i finiti latinu sounds -C + e, i → -u (note CRUCEM → creu).

Varietà

In i tempi diffirenti in e territoriu di e quelli settori chì si parranu Catalan, sottu a so influenza diverse dialetti appareru. Cunsiderate a più significativa, è u locu di a so avvene:

  • Sicilianu in Italia miridiunali;
  • Parrata di u Patois, nantu à quale finu à a seconda mità di u seculu passatu, l'immigranti parlonu, è più tardi - i so discendenti da u Sudu di Valencia, Menorca. In quantu à u vocabuli, hè stata basatu nantu à una parte di e parolle arabe è francese;

  • A furmazione di u dialettu di u panitchu (cumunità autònuma di Murcia) hè influinzatu da a lingua catalana. Paese d'urìgine - Spagna;
  • Sicilianu, sud d'Italia;
  • Dialettu churru, u territoriu di l'alti hispani di a cumunità autònuma di Valencia;
  • Lingua napulitana, paese - Italie.

Similar articles

 

 

 

 

Trending Now

 

 

 

 

Newest

Copyright © 2018 co.unansea.com. Theme powered by WordPress.